Diszgráfia
A diszgráfia jelentése: írászavar.
A görög disz- és a graphia szavakból alkották, ahol a disz- jelentése "rosszul", a graphia-é írás. Hasonlóan a diszlexiához, óvodás korú gyerekeknél, akik nem tudnak még írni, itt is legfeljebb csak veszélyeztetettségről beszélhetünk.
A diszgráfia esetében sem feltétlenül jelenik meg az összes tünet minden esetben és itt is előfordulhat, hogy mindkét fajtája, az alaki és a tartalmi (ld. később) egyszerre jelenik meg egy gyerek esetében. Ilyenkor megesik, hogy teljes írásképtelenséget okoz. A diszgráfia megjelenhet önállóan is, vagy lehet a diszlexia írásbeli megnyilvánulása. Lehet a rossz mozgáskoordináció tünete is.
A diszgráfia formái
◦ Alaki diszgráfia
Az írás technikai része nehéz a finommozgások, vagy a szem-kéz koordináció pontatlansága miatt. Ilyenkor az írás külalakja csúnya, a betűk kilóghatnak a sorokból, rendezetlen az íráskép.
◦ Tartalmi diszgráfia
Az írás külalakja elfogadható, de nagyon gyenge a helyesírás és nem tudja írásban kifejezni a saját gondolatait. Előfordulhat, hogy a gyermek esetleg szépen és hibátlanul másol, de tollbamondás után nagyon sok hibát ejt.
Diszgráfia tünetei:
• Az írás rendezetlen, kusza, nem igazodik a vonalrendszerhez; a vonalvezetés hullámzó.
• A betűk formája változékony, ugyanaz a betű többféleképpen jelenhet meg, és a hasonló betűk között eltűnhet a különbség.
• A szavak közötti távolság nagymértékben különböző.
• A ceruzafogás eltér a szokásostól: a diszgráfiás görcsösen fogja az írószert, erősen rányomja a papírra, és gyakran felkapkodja.
• A hosszú-rövid hangok megkülönböztetése, és a hagyományos írásmód különösen nehéz a számára.
• Tollbamondáskor gondolkodnia kell a leírandó betűk alapján, így lemarad.
• Elhagyja a szavak és akár a mondatok végét, vagy éppen ellenkezőleg, egyes korábban hallott szótagokat beszúr.
• A szóközök, a központozás és a nagybetűk elmaradnak.
• Másoláskor nem tud egyszerre két-három betűnél többre emlékezni, ezért szintén lelassul.
• A diszgráfia azonban nem egyenlő a rendezetlen külalakkal és a rossz helyesírással.
• A
diszgráfiásnak gondjai vannak a nyelvtani műveletekkel. Ezek megértése,
alkalmazása és megjegyzése nehéz feladat számára.
A
diszgráfia okai egyaránt lehetnek az észlelés zavarai és a mozgáskoordináció
problémái is.
Okozhatja:
• a tér- és időbeli, látás- és hallásbeli elemző és összetevő folyamatok fejletlensége,
• az íráshoz szükséges képzetek kialakulatlansága,
• a térbeli és az időbeli tájékozódás nehézsége,
• az átkódolás problémái.
• az iskolák, és az oktatási rendszer csak a mérhető teljesítményt – írást, olvasást, számolást – tudják értékelni, az attól eltérő tehetséget nem.
A fel nem ismert diszgráfia miatt a gyereket lustának, ügyetlennek minősíti a környezete: tanárok, szülők egyaránt.
Önértékelése nagy károkat szenved, önképe negatív, szorongani kezd, vagy agresszívvá válik.
A következmények egész életükre kihatnak: lemaradnak, és sokkal kevesebbet tanulnak meg, mint amennyire szakszerű segítséggel képesek lennének.
Nagyon fontos, hogy a tanulási zavart időben felismerje a szülő vagy a pedagógus, és a gyermek megfelelő kezelésben részesüljön.