Diszgráfia

A diszgráfia jelentése: írászavar.

A görög disz- és a graphia szavakból alkották, ahol a disz- jelentése "rosszul", a graphia-é írás. Hasonlóan a diszlexiához, óvodás korú gyerekeknél, akik nem tudnak még írni, itt is legfeljebb csak veszélyeztetettségről beszélhetünk.

A diszgráfia esetében sem feltétlenül jelenik meg az összes tünet minden esetben és itt is előfordulhat, hogy mindkét fajtája, az alaki és a tartalmi (ld. később) egyszerre jelenik meg egy gyerek esetében. Ilyenkor megesik, hogy teljes írásképtelenséget okoz. A diszgráfia megjelenhet önállóan is, vagy lehet a diszlexia írásbeli megnyilvánulása. Lehet a rossz mozgáskoordináció tünete is.

A diszgráfia formái

◦ Alaki diszgráfia

Az írás technikai része nehéz a finommozgások, vagy a szem-kéz koordináció pontatlansága miatt. Ilyenkor az írás külalakja csúnya, a betűk kilóghatnak a sorokból, rendezetlen az íráskép.

◦ Tartalmi diszgráfia

Az írás külalakja elfogadható, de nagyon gyenge a helyesírás és nem tudja írásban kifejezni a saját gondolatait. Előfordulhat, hogy a gyermek esetleg szépen és hibátlanul másol, de tollbamondás után nagyon sok hibát ejt.

Diszgráfia tünetei:

• Az írás rendezetlen, kusza, nem igazodik a vonalrendszerhez; a vonalvezetés hullámzó.

• A betűk formája változékony, ugyanaz a betű többféleképpen jelenhet meg, és a hasonló betűk között eltűnhet a különbség. 

• A szavak közötti távolság nagymértékben különböző. 

• A ceruzafogás eltér a szokásostól: a diszgráfiás görcsösen fogja az írószert, erősen rányomja a papírra, és gyakran felkapkodja.

• A hosszú-rövid hangok megkülönböztetése, és a hagyományos írásmód különösen nehéz a számára.

• Tollbamondáskor gondolkodnia kell a leírandó betűk alapján, így lemarad. 

• Elhagyja a szavak és akár a mondatok végét, vagy éppen ellenkezőleg, egyes korábban hallott szótagokat beszúr. 

• A szóközök, a központozás és a nagybetűk elmaradnak. 

• Másoláskor nem tud egyszerre két-három betűnél többre emlékezni, ezért szintén lelassul.

• A diszgráfia azonban nem egyenlő a rendezetlen külalakkal és a rossz helyesírással. 

• A diszgráfiásnak gondjai vannak a nyelvtani műveletekkel. Ezek megértése, alkalmazása és megjegyzése nehéz feladat számára.

A diszgráfia okai egyaránt lehetnek az észlelés zavarai és a mozgáskoordináció problémái is. 

Okozhatja:

• a tér- és időbeli, látás- és hallásbeli elemző és összetevő folyamatok fejletlensége,

• az íráshoz szükséges képzetek kialakulatlansága,

• a térbeli és az időbeli tájékozódás nehézsége,

• az átkódolás problémái.

• az iskolák, és az oktatási rendszer csak a mérhető teljesítményt – írást, olvasást, számolást – tudják értékelni, az attól eltérő tehetséget nem.

A fel nem ismert diszgráfia miatt a gyereket lustának, ügyetlennek minősíti a környezete: tanárok, szülők egyaránt.

Önértékelése nagy károkat szenved, önképe negatív, szorongani kezd, vagy agresszívvá válik.

A következmények egész életükre kihatnak: lemaradnak, és sokkal kevesebbet tanulnak meg, mint amennyire szakszerű segítséggel képesek lennének.

Nagyon fontos, hogy a tanulási zavart időben felismerje a szülő vagy a pedagógus, és a gyermek megfelelő kezelésben részesüljön.